Meevaren tijdens Water-rAnt

Meevaren Water-rAnt NeleVaar mee met de Maarten, de Volharding I en de Nele

Bestel nu al je tickets om mee te varen aan boord van unieke schepen.

 

  • De Nele – een Oostendse tweemastsloep.
  • De Maarten en de Volharding I  – twee authentieke stoomsleepboten.

De tickets kosten € 5,- per persoon – hiermee heeft u voorrang bij inscheping

MEEVAREN-ONLINE  TICKETS

 

Vertrektijden
25/9 26/09 27/09
11.00 u. 11.00 u.
12.15 u. 12.15 u.
14.30 u. 14.30 u. 14.30 u.
15.45 u. 15.45 u. 15.45 u.
16.00 u. 16.00 u. 16.00 u.
17.15 u. 17.15 u. 17.15 u.

 

Meevaren Water-rAnt Maarten Aanmelden voor inschepen /- 15 min voor vertrek

Instapplaatsen: hoek Willem en Verbindingsdok (Napoleonkaai)

Tickets zijn ook verkrijgbaar aan boord.

 

 

Vaar mee met het nautische geheugen van de binnenvaart en de visvangst op zee

Voel de trilling van de machine, verbaas je over het netwerk van touwen en masten, laat je verassen door de verhalen van de bemanning

Volharding stookplaatDe Maarten

ging te water in 1926 en was bedoeld voor de Zeeuwse stromen, dus het binnenwater. Het heeft gevaren als dienstschip voor diverse bedrijven, tot in het Ruhrgebied. De origineme stoommachine – een Triple Expansiemachine, Type A 150 I.P.K – werkt nog steeds een drijft een vierbladsschroef aan. De steenkool vuurgang is vervangen door een diesel T.A.S. brander met stoom verstuiving.

De Volharding 1

kwam in dienst in 1928 als Zeeland type, bedoeld voor de Rijnvaart. De machine leverde 175,2 PK, effectief als de stoomspanning 14’5 atm bedroeg. Dit soort machines werden dan ook wel R-machines genoemd, waarbij de ‘R’ voor Rijnvaart stond. In het begin van WOII is het schip ingezet voor de evacuatie van mens en dier. Ook bij de watersnoodramp in Zeeland van 1952 was ze actief bij het dichten van de bressen.

Meevaren Volharding Water-rAntBeide schepen zijn verbonden aan de museumhaven van Rotterdam maar worden door individuele stichtingen (VZW’s) gerund, zowel op gebeid van restauratie en onderhoud als het varen zelf.

De Nele

is een historische getrouwe kopie van een Oostendse Tweemastsloep, een aan onze kust ontwikkeld vissersvaartuig dat op zeil voer. Met dit stoere schip werd soms dagenlang op de Noordzee gevist. Een extra stoommachine zorgde voor voldoende kracht om de netten boven te halen. Voor de rest werd alles met spierkracht uitgevoerd. De Nele heeft een zo authentiek mogelijk uiterlijk, maar is uitgerust met de meest moderne middelen en verrassend comfortabele hutten in het ruim waar voorheen de werd opgeslagen.

De nele onder zeil